شما با یک تماس تلفنی درست و طبق قاعده بازاریابی با مشتری میتوانید یک معامله ی سودآور را شروع کنید و در مقابل یک تماس تلفنی ناموفق میتواند پایان فروش محصول به مشتری باشد.
مطالعه این نکات به بازاریاب در برقراری ارتباط تلفنی صحیح با مشتری برای جلو رفتن روند فروش کمک می کند.
1-قبل از صحبت متن خود را آماده کنید.
پیش از شروع تماس تلفنی با مشتری باید بدانیم چه سوالاتی را از او بپرسیم و چه نکات و محتوایی را به او منتقل کنیم.
2-زمان مناسبی را برای تماس انتخاب کنید.
تنها در ساعات اداری با مشتری خود تماس بگیرید جز در مواقعی که استثنایی رخ داده باشد چون بعضی اوقات شبانه روز زمان مناسبی برای تماس تلفنی نیست و ممکن است با این کار حس بدی را به مخاطب منتقل کند.
3-با لباس مناسب در محل مناسب مستقر شوید.
به صورت رسمی لباس بپوشید و بعد با مشتری تماس بگیرید ، آراسته بودن بازاریاب حتی در پشت تلفن می تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر رفتار و زبان بدن او اثر گذار می باشد.
4- زمان پیگیری مجدد را با مشتری هماهنگ کنید.
5-نتیجه ی آخرین تماس خود با مشتری را مکتوب کنید.
بعد از تماس با مشتری نتیجه صحبت خود را در حتما یادداشت کنید تا برای تماس و پیگیری مجدد بدانید که ادامه صحبت ها را باید از کجا شروع کنید و همچنین اگر به هر دلیلی نتوانستید خودتان با مشتری تماس بگیرید، بقیه بازاریابان شرکت از نتیجه ی تماس شما اطلاع داشته باشند و آن را ادامه دهند.
6- صحبت های مشتری را یادداشت کنید.
مشتری علاقه ای ندارد یک حرف را چند بار بازگو کند پس سعی کنید نکات مهم که در طول تماس گفته شده که شامل دغدغه ها و نگرانی های مشتری،انتظارات او و زمان و مکان های مهم را حتما یادداشت کنید.
7- بعد از مشتری تلفن را قطع کنید.
شما آخرین نفری باشید که مکالمه تلفنی را قطع می کنید ممکن است بعد از اینکه خداحافظی کردید نکته ای به ذهن مشتری برسد و بخواهد آن را بگوید همچنین این نشانه ادب شما هم می باشد.
8- برای انجام یک قرار ملاقات حضوری از مشتری وقت بگیرید.
برای بیشتر و بهتر معرفی کردن محصول یا خدمت خود حتما یک قرار حضوری با مشتری بگذارید زیرا یک تماس تلفنی فقط کافی نیست و همچنین با ملاقات حضوری مشتری اعتماد بیشتری به شما می کند.
9-در طول مکالمه چندین مرتبه نام خانوادگی مخاطب را تکرار کنید.
10- شمرده، آرام، صمیمی اما محترمانه، صحبت نمایید.
11-از مشتری سوال بپرسید و فقط خودتان سخن نگویید.
12-به سخنان مخاطب گوش فرادهید و صحبت او را قطع ننمایید.
نظرات شما عزیزان: